10 August 2017

Het is al tijdje geleden dat we wat hebben gepost, daarom vonden we het tijd voor een update over onze zoektocht naar een nieuw pand:

Stichting Tijdelijk Wonen heeft aan de hand van de ervaring die we hebben opgedaan bij de Archimedeslaan 16 nog eens opgesteld wat we willen in een nieuw pand. Daarmee kan je denken aan het aantal kamers, de locatie, de m2 van de kamers, hoe we het beheer willen organiseren en hoe we bijvoorbeeld het internet (!) gaan inrichten. Niet meer een eigen router kopen en zelf instellen maar een router die al is ingesteld met een vast ip-adres waar je als bewoner geen toegang tot hebt. Het is maar een klein voorbeeld, maar cruciaal voor het woongenot. Met de ideale visie van het nieuwe pand zijn we op zoek gegaan en hebben we een onderzoek gedaan naar de potentiële panden in Utrecht en omgeving.

We hebben een flink aantal makelaars benaderd, ontwikkelaars en investeerders. Dat gaf een inzicht over wat er beschikbaar is. Daarmee werden we op de feiten gedrukt en werd er bevestigd wat we al een beetje wisten. Er is veel veranderd in de laatste jaren. Transformeren, zelfredzaamheid en kamers zelf verbouwen is gemeengoed geworden. Bij de invulling van dit pand in 2010, de gesprekken begonnen al rond 2008, was er de financiële crisis. Veel ontwikkelaars hadden geïnvesteerd in panden maar zagen de financiers weglopen, de transformatie van panden was bekend bij ontwikkelaars en investeerders maar nog niet vaak uitgeprobeerd. Anti-kraak was de optie voor eigenaren. Zo ook bij de Archimedeslaan 16. In het begin woonde (officieel anti-kraakbeheer ipv wonen) in het hele pand 8-10 personen! Dat is uitgegroeid tot een pand met meer dan 400 bewoners en 30-40 commerciële huurders.

Uiteindelijk gaat het ook om geld
We kwamen erachter dat pandeigenaren veel meer opties en aanbieders hebben, om wat aan hun leegstand te doen, dan in 2010. De huurprijs voor een vierkante meter voor leegstaande panden is de afgelopen jaren flink gestegen. Er is veel vraag en weinig aanbod. De huurprijs is ook voor Stichting Tijdelijk Wonen een belangrijk onderdeel van het gesprek. Een hogere huurprijs betekent een hogere huur voor bewoners. En we streven ernaar om een huurprijs te reken conform de huurprijs van het puntensysteem. Als de eigenaar een hoge huur vraagt is het voor ons lastiger om de een redelijke huurprijs te vragen en genoeg geld over te houden voor onderhoud en de investeringskosten om een pand te verbouwing moeten ook weer binnen de verhuurbare periode worden terugverdiend. Anders had de stichting niet 20 jaar kunnen bestaan. We kunnen wel stellen dat we met de Archimedeslaan geluk hebben gehad. We wensen niemand een financiële crisis toe, maar een financiële crisis is voordelig voor de onderhandelingspositie van de stichting. We zitten toch in een bepaalde nichemarkt.

Kortom
We hebben meerdere potentiële panden in kaart gebracht, uit enkele kwam een gesprek uit voort. Meestal bleek dat de eigenaar nog niet duidelijk had wat ze wilde met het pand, of dat de overheid bijvoorbeeld nog niet helder had hoeveel statushouders gehuisvest moesten worden (als dat een vereiste was) of we kregen te horen dat we in 2018 nog maar eens langs moesten komen.
We hebben daarom besloten om enkele makelaars in te schakelen die voor stichting op zoek gaan naar panden die geschikt zijn voor een transformatie. Dus panden die onlangs of al lange tijd leeg staan en onder de huidige omstandigheden nog niet klaar zijn om omgebouwd te worden of gesloopt te worden en naar ons inzien getransformeerd kunnen worden naar verhuurbare en betaalbare kamers voor een periode van minimaal 5 jaar.
De voornaamste reden dat we hiervoor hebben gekozen is dat het niet meer realistisch is om de zoektocht naar een nieuw pand over te laten aan de bestuursleden van de stichting. De bestuursleden hebben over het algemeen simpelweg niet de expertise en ervaring om op korte termijn een geschikt pand te vinden. En dat is wel het uiteindelijke doel.
Binnenkort komt er een magazine uit over de stichting en de Archimedeslaan 16. Daar is onder ander te lezen waarvoor de toenmalige bestuursleden moesten knokken om de Archimedeslaan te beheren.
We wensen iedereen nog een hele fijne vakantie.
Bestuur STW