Hieronder zie je de projecten die Stichting Tijdelijk Wonen heeft gerealiseerd.

Kanaalweg 92Utrecht

In 2003 realiseerde STW 140 studentenkamers in een voormalig KPN-kantoor. De eigenaars, Blauwhoed en Van der Vorm, hadden het gebouw in de Utrechtse wijk Oog in Al aangekocht voor herontwikkeling.Na een haalbaarheidsonderzoek waren ze bereid het te verhuren aan STW.
De gemeente gaf toestemming het pand als woonruimte te verhuren onder artikel 15 van de leegstandswet. Daarnaast maakte STW gebruik van een tijdelijke ontheffing van het bestemmingsplan volgens artikel 17 van de Wet ruimtelijke ordening.

De provincie Utrecht gaf een bankgarantie af. Hierdoor was het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn) bereid onder gunstige voorwaarden een lening te verstrekken.
STW liet het pand geschikt maken voor bewoning door professionele bouwondernemingen aan toekomstige bewoners. Zo legden loodgieters sanitair en leidingwerk aan, maar zorgden bewoners tegen huurkorting voor het schilderwerk en het plaatsen van extra scheidingswanden. Op deze manier raakten ze sterk betrokken bij het project.

Voor het beheer van het pand zette STW een beheerstructuur op. Iedere afdeling kreeg ten minste een gangbeheerder (een bewoner) die verantwoordelijk was voor de dagelijkse gang van zaken. Deze zorgde er bijvoorbeeld voor dat het schoonmaakrooster werd nageleefd en dat de brandveiligheid niet werd belemmerd door obstakels in de gang.
Eind 2007 werd het project met een positief resultaat afgerond. Het pand werd leeg opgeleverd aan de eigenaar.

Voorbeeld foto 1

Archimedeslaan 16Utrecht

Tussen juli en december 2010 heeft STW de bovenste drie verdiepingen van dit voormalige schoolgebouw aan de Archimedeslaan 16 in Utrecht verbouwd tot 192 onzelfstandige kamers voor jongeren.

Aan de bestaande 192 kamers zijn ongeveer 200 kamers toegevoegd. Daarnaast is er ruimte voor een café-restaurant, ateliers, oefenruimtes en bedrijfsruimte voor studenten die een bedrijf opstarten.

Vanwege goede ervaringen bij het vorige project biedt STW ook hier toekomstige bewoners de gelegenheid zelf mee te helpen met de verbouwing in ruil voor huurkorting. Ook nemen bewoners zelf deel aan het beheer.

Het project AL16 kan blijven bestaan tot 1 april 2017. Daarna gaat de eigenaar het gebouw herontwikkelen.

Kamers:
*Circa 17m2 €366,84
*Circa 23m2 €424,82
*Circa 28m2 €489,50

*2017. Inclusief servicelasten. Borg is anderhalf keer de huur.

Voorbeeld foto 1